Organikus pedagógia – keresztény értékrendű, érzelmi intelligenciára alapozó szakirányú továbbképzés
A képzés célja: keresztény értékrendű (J. Kentenich pedagógiai rendszere), felekezetközi és világnézeti szempontból úgynevezett semleges nevelési helyzetekben is hatékony nevelési szemléletmód megalapozása, annak alkalmazásához szükséges tudáselemek és kompetenciák elsajátítása.
A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek:
- tudományosan megalapozott ismeretekkel rendelkezik Joseph Kentenich organikus pedagógiai rendszerének különböző területeiről;
- korszerű ismeretei vannak a modern neveléstudományi, pedagógiai, pszichológiai és egyéb humán tudományok nevelési területekkel érintkező kutatásainak eredményeiről;
- ismeri az organikus pedagógia alkalmazását támogató módszertani lehetőségeket.
A képzés során elsajátítandó személyes adottságok, készségek:
Képes:
- az érzelmi intelligencia fejlesztésének eszközeit a saját szakmai területén megfelelően alkalmazni, az érzelmi intelligencia tantárgyközi és rejtett tantervi megvalósításának lehetőségeit felhasználni;
- organikus pedagógiai szemléletű nevelési folyamatokat megszervezni és alkalmazni;
- a személyiséget a saját szakterületének felhasználásával az életkorral járó belső mozgásokra támaszkodva fejleszteni;
- a tanulás rejtett útjait, az észlelés, a koncentráció és az információfeldolgozás egyéni útjait hatékonyan támogatni;
- a művészeti hatásmechanizmusokat a személyiség és a közösség fejlesztésében alkalmazni;
- a nevelés során a gyermek saját személyes eszményét, eredetiségét megtalálni és kibontakoztatni;
- bizalommal teli, személyes törődést és kötődést, érzelmi biztonságot nyújtó légkört teremteni;
- J. Kentenich pedagógiai rendszerét a gyakorlatban alkalmazni, a keresztény szellemiségű hitéletre nevelést organikusan felépíteni;
- szakmai programok, tananyagok és eljárások organikus szemléletű, érzelmi intelligenciaközpontú továbbfejlesztésére.
A képzés fejleszti
- a hallgatók tudományos, pedagógiai, neveléselméleti szemléletét;
- a hallgatók új – az érzelmi intelligencia alkalmazását segítő– módszertani megközelítések iránti nyitottságát;
- a hallgatók keresztény értékrenden alapuló, organikus emberképpel rendelkező innovatív pedagógiai felkészültségét.
Autonómiája és felelőssége:
- széleskörű nevelői feladatok ellátása;
- alapdiplomájától függően bármely életkorú gyermekek, fiatalok, felnőttek intézményrendszeren belüli, illetve informális környezetben történő oktatása és/vagy nevelése: bölcsőde, óvoda, iskola, művészeti képzés, hitéleti képzés, védőnő, szabadidő-szervező, művelődésszervezői, ifjúságvédelmi, szociálpedagógiai tevékenység, művészetközvetítés, vezetés;
A képzés hozzájárul ahhoz, hogy a hallgató hatékonyan vegyen részt érzelmi intelligenciát alkalmazó, az egész fejlődési folyamatot átfogó szakmai koncepciók kidolgozásában és megvitatásában.
A képzés támogatja és megalapozza, hogy a hallgatók szakmai felelősséget vállaljanak az emberekkel folytatott munkájuk hosszú távon hatékony elméleti-módszertani megalapozásáért.